Kinderfysiotherapie voor een goede ontwikkeling van uw kind
Kinderen leren door te spelen. Zo ontwikkelen zij spelenderwijs motorische vaardigheden. Deze motorische vaardigheden veranderen gedurende de kinderleeftijd en zijn erg belangrijk. Bij schoolkinderen speelt bewegen een grote rol in het sociale leven. Meedoen met allerlei beweegspelletjes geeft ze de mogelijkheid contact te maken met andere kinderen. Schoolgaande kinderen leren in deze fase motorische vaardigheden, zoals op een been staan, hinkelen, fietsen, zwemmen, tekenen, kleuren, knippen en schrijven. Hoe ouder kinderen worden, hoe meer de omgeving van hen gaat verwachten. Daarom is het belangrijk dat kinderen ook in motorische zin goed mee kunnen komen. Soms lukt meekomen met de andere kinderen niet helemaal omdat het kind hiermee moeite heeft of als gevolg van een aandoening. Het kind heeft dan wat extra hulp nodig. Kinderfysiotherapie richt zich op problemen rondom het bewegen en het bewegingssysteem van kinderen en jongeren (0-18 jaar). Wanneer uw kind problemen ondervindt met bewegen, dan is de kinderfysiotherapeut de aangewezen zorgverlener.
Ook heeft ADFYS therapie voor baby's die door nekklachten veel huilen of andere klachten hebben.
ADFYS is gespecialiseerd in kinderfysiotherapie
Bij ADFYS heeft Kinderfysiotherapeut Renske veel kennis en ervaring met verschillende kind aandoeningen. Zij kan kinderen observeren, onderzoeken en behandelen, maar ook adviezen en voorlichting geven. Bij de kinderfysiotherapie wordt er gebruik gemaakt van oefenmateriaal speciaal ontwikkeld voor kinderen. Het oefenen is leuk! Renske werkt ook samen met leerkrachten, sportdocenten, het consultatiebureau, huisartsen, kinderartsen en buurtsportcoaches.
Meer weten over kinderfysiotherapie? Neem gerust contact met ons op of maak een afspraak.
Redenen voor kinderfysiotherapie zijn:
Zuigelingen (0 tot 2 jaar):
- Voorkeurshouding/afplatting achterhoofd
- Achterstand in de motorische ontwikkeling (moeite met buikligging, niet gaan kruipen, niet of laat lopen)
- Onrust, overstrekken
- Te laag geboortegewicht/te vroeg geboren (dysmatuur/prematuur)
- Billenschuiven
- Heupdysplasie
- Lage of hoge spierspanning
- Aangeboren afwijkingen
- Verstandelijke beperking
- Complexere aandoeningen zoals: Erbse Parese, hersenbeschadiging (cerebrale parese), open ruggetje (spina bifida), syndroom van down
- Problemen in de sensorische informatieverwerking
Kijk voor meer indicaties eens op: https://dekinderfysiotherapeut.com/
Peuters (2-4 jaar):
- Achterstand in motorische ontwikkeling
- Houterig/voorzichtig bewegen (bijvoorbeeld bij klimmen en klauteren en andere grofmotorische vaardigheden)
- Moeite met gooien/vangen
- Afwijkend looppatroon
- Veel vallen
- Moeite met kleuren, knippen, plakken, tekenen, knutselen
- Problemen in de sensorische informatieverwerking
Kijk voor meer indicaties eens op: https://dekinderfysiotherapeut.com/
Basisschool- kinderen:
- Moeite met motorische vaardigheden zoals rennen, springen, hinkelen, klimmen, klauteren, gooien, vangen, fietsen of een motorische ontwikkelingsachterstand.
- Houterig bewegen
- Afwijkend looppatroon
- Schrijfproblemen
- Moeite met handvaardigheid zoals knippen, kleuren, knutselen
- Orthopedische afwijkingen zoals een andere stand van de voeten, knie- , rug- of heupklachten
- Verkeerde houding
- Blessures
- Revalidatie na operatie/botbreuk
- Verminderde conditie
- Jeugdreuma
- Problemen in de sensorische informatieverwerking
Kijk voor meer indicaties eens op: https://dekinderfysiotherapeut.com/
Tieners:
- Moeite met motorische vaardigheden zoals rennen, springen, klimmen, klauteren, gooien, vangen, fietsen of motorische ontwikkelingsachterstand
- Afwijkend looppatroon
- Moeite met fijne motoriek
- Orthopedische afwijkingen zoals andere stand van de voeten, knie-, rug- of heupklachten;
- Verkeerde houding;
- Blessures;
- Revalidatie na operatie/botbreuk;
- Jeugdreuma
- Problemen in de sensorische informatieverwerking
Kijk voor meer indicaties eens op: https://dekinderfysiotherapeut.com/